ژاپن تا سال ۲۰۵۰ آسانسور فضایی خواهد داشت
 

این شاید یکی از ملزومات همیشگی داستان های علمی- تخیلی باشد، اما یک شرکت ساختمانی ژاپنی اعلام کرده که تا سال ۲۰۵۰ یک آسانسور فضایی قابل استفاده تولید خواهد کرد. خب، آماده ایستادن در صف آسانسور برای رفتن به فضا باشید!

طبق گزارش های منتشره، شرکت ساختمانی Obayashi Corp گفته است که قصد دارد آسانسوری فضایی با قابلیت جابجایی مسافران به ارتفاع ۳۶۰۰۰ کیلومتری بالای سطح زمین را تا سال ۲۰۵۰ آماده بهره برداری کند. طبق برنامه این شرکت قرار است از نانولوله های کربن که ۲۰ برابر محکم تر از فولاد هستند، برای تولید کابل های این آسانسور استفاده شود. این کابل ها تا وزنه تعادل آسانسور که در ۹۶۰۰۰ کیلومتری سطح سیاره ما قرار گرفته، ادامه می یابند. یعنی ارتفاعی برابر با یک چهارم فاصله زمین تا ماه!

برای رسیدن به ایستگاه بالایی این آسانسور که در ارتفاع ۳۶۰۰۰ کیلومتری قرار دارد، از ماشین های ویژه ای استفاده می شود که توانایی حمل ۳۰ مسافر را داشته و با سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت حرکت می کنند. سخنگوی اوبایاشی می گوید:

در حال حاضر تخمین دقیقی از هزینه های این پروژه نمی توان داشت. به هر حال، ما سعی می کنیم که فرآیند مداومی را پی گیریم که تا چنین کاری مانند یک رویای ساده به انتها نرسد.

اما نویسنده گیزمودو می گوید که می تواند تخمین درستی از هزینه ها داشته باشد: مضحک، غیر ضروری و گرانقیمت! البته همیشه در برابر ایده های جدید چنین نظراتی هم مطرح بوده و باید تا پایان پروژه منتظر ماند و به دنبال کابردهایی جدی تر از مسافرت های تفریحی و فانتزی فضایی برای چنین پروژه عظیمی بود.

البته شاید جالب باشد که بدانید این شرکت تنها مبارز این میدان مسابقه نیست و خبرهایی که سال گذشته میلادی از آزمایشگاه سری گوگل به بیرون درز کرد، آنها هم به دنبال طرح های مشابهی برای آسانسور فضایی هستند! به نظر شما آیا امیدی برای تحقق پیشگویی های آرتور سی کلارک در کتاب سرچشمه های بهشت وجود دارد؟



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:









تاريخ : جمعه 12 اسفند 1390برچسب:,
ارسال توسط محمد مهدی یاقوتی

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی